Ny mBiz-version inklusive anläggarintyg, uppdaterat gränssnitt, importfunktioner och mer!

I september kommer den nya versionen av mBiz som gör att anläggarfirmor kan generera intygen SSF 1058:3 för inbrott och SBF 103:8 för brandlarm direkt från systemet. I och med detta gör vi även flera uppdateringar till vår anläggningsmodul. Vi har givetvis även några nyheter för dig som inte använder anläggningsregistret som t.ex. möjlighet till import av artiklar och en uppfräschning av gränssnittet.

Anläggarintyg

Du som arbetar på en certifierad anläggarfirma har nu möjlighet att skriva ut anläggarintygen SSF 1058:3 och SBF 103:8 från mBiz.

Systemet fyller automatiskt i intygen med de uppgifter du har angett på anläggningen. 

Anläggningsmodulen

För att möjliggöra automatisk ifyllnad av intygen och för att göra anläggningsregistret mer användbart har vi lagt till nya fält så som beställare, anläggningsskötare och revisionsdatum samt områden och sektion under anläggningens utrustningslista. 

Den tidigare menyn Komponenter har i och med detta bytt namn till Utrustning och du kan nu lägga in fler egenskaper för den anläggningsspecifika utrustningen i form av referensbeteckning/UNR, sektion, område och placering.

En annan nyhet är att utrustningen läses in från artikelregistret och ärver därifrån egenskaper som exempelvis strömförbrukning och utrustningstyp

För dig som inte vill ange utrustning kan det vara bra att veta att centralenheten inte längre är ett tvingande fält för anläggningarna. 

Artiklar och utrustning

Du kan, sedan tidigare, skapa artiklar för användning på abonnemang, projekt och utlägg - nu kan du även skapa artiklar för användning på anläggningar. När du anger att en artikel gäller för anläggning eller utlägg aktiveras en ny flik där du kan ange mer information så som strömförbrukning och hur artikelns pris ska visas mot medarbetarna.

Artiklarna som är inlagda i mBiz artikelregister kan sedan läsas in som utrustning på anläggningar. En annan fördel i och med detta är att du kan ge andra användare än administratörer behörighet att lägga till nya artiklar i systemet.

Uppfräschning av gränssnitt

Vi har uppdaterat utseendet på ikoner, menyer och färgerna. Du kommer garanterat känna igen dig, men intrycket kommer förhoppningsvis att kännas ljusare och ännu mer användarvänligt.

Några exempel på förändringar i och med gränssnittsuppdateringen:

  • På ett projekt hittar du faser och ärendegrupper under ärendemenyn. 
  • Som man kan se längst ner på bilden till vänster kan du nu välja att fälla in och ut menyn för att underlätta på exempelvis mindre skärmar. 
  • I mobilen kommer valbara alternativ finnas att välja direkt i rullgardinsfältet för exempelvis status på ärenden, istället för från en lista som sveper in från höger. 

 

Nyheter kring importer

I och med mBiz 2.5 är det möjligt att importera till artikelregistret och till anläggningarnas utrustningslistor

Importfiler och guider hittar ni via importgränssnittet i respektive modul/register:

  • Organisationer
  • Anläggningar
  • Artiklar
  • Utrustning
  • Ärendemall/Arbetsmoment (checklistor för egenkontroller, uppföljning och avtalsunderhåll)
Funderar du över någonting?

Funderar du över någonting?

Vi finns här för att svara på dina frågor!