5 tips för en skönare semester
Sommaren närmar sig med stormsteg och för de allra flesta innebär det att det snart är dags för en efterlängtad semester. Vi får koppla bort jobbet ett tag och i stället fokusera på avkoppling och rekreation. Ja, visst låter det härligt! Men för många kan det vara en väldigt intensiv period precis innan semestern vilket kan medföra onödig stress.
Vi arbetar in i det sista. Det är mycket som ska förberedas, planeras och avslutas. För att göra perioden innan semestern mindre stressig så vill vi dela med oss av fem smarta råd – så att du kan njuta maximalt av din ledighet.
1. Planera din sista arbetsvecka i god tid
Redan nu kan det vara bra att börja planera din sista arbetsvecka innan du ska gå på semester. Se till att avsätta tid till att avsluta dina prioriterade uppgifter, rensa inkorgen och städa bort det som behövs.
Tips! Vänta inte med att aktivera ditt frånvaromeddelande på mejlen till sista minuten. Gör det i stället några timmar i förväg så kan du undvika att det ramlar in nya uppgifter precis innan du ska gå hem som du inte vill lämna.
2. Avsluta så många uppgifter som möjligt innan du går
Gör färdigt de uppgifter du kan och hinner med innan du går på semester, så kan du lättare slappna av under ledigheten. På så sätt har du också mindre att ta tag i när du kommer tillbaka. Kom ihåg att tidrapportera och gå igenom dina kvitton och utlägg. När du planerar din sista arbetsvecka, se till att avsätta tid så du hinner med allt du vill göra klart.
3. Skaffa dig en överblick över dina projekt och ärenden
För att kunna planera både tiden innan och efter semestern så bra som möjligt är det bra att se över alla dina pågående projekt och ärenden. Här kan det vara väldigt bra att ta hjälp av ett digitalt ärendehanteringsverktyg för att få en ordentlig överblick. Vilka ärenden behöver du göra klart innan semestern och vilka kan vänta? Gör din prioritering.
4. Skriv listor över det som behöver göras
För att slippa hålla allt i huvudet – skriv en ”att-göra”-lista på det du behöver göra klart innan du går på semester. Hinner du inte med allt så är det viktigt att prioritera. De uppgifter som blir kvar är kanske sådant du behöver ta tag i när du kommer tillbaka, då är det perfekt att redan ha det nerskrivet.
>> Spana in detta inlägg för ännu fler tips på hur du kan få mer struktur i arbetslivet.
5. Planera vad du ska göra när du kommer tillbaka efter semestern
Det kanske känns långt bort att redan nu börja planera för dina arbetsuppgifter efter din semester. Även om du förbereder dig väl och lägger upp en bra plan för dina sista arbetsveckor så kanske du inte hinner göra allt. Troligtvis kommer du även att ha andra uppgifter att ta tag i. Då är det väldigt skönt att ha allt nerskrivet, antingen i din kalender eller som en lista. Det underlättar också för dig att komma tillbaka in i arbetet snabbare.
Kom nu ihåg att koppla av ordentligt under ledigheten
När du väl går på semester, se till att koppla av ordentligt. Med en god planering och ordentlig förberedelse kan du med gott samvete släppa jobbet i några veckor och njuta maximalt av din ledighet.
Ha nu en underbart härlig semester!