Serviceteknikerns bästa vän på fältet - surfplatta, mobiltelefon eller laptop?

Du och ditt företag har bestämt er för att digitalisera er verksamhet. I stället för att använda papper och penna eller manuellt fylla i en massa röriga Excel-ark, så har ni insett fördelarna med ett digitalt verksamhetssystem. Då är det dags att välja vilken hårdvara som dina servicetekniker ska arbeta på, så att de kan använda det digitala systemet på bästa sätt.

Vad är egentligen bäst – surfplatta, mobiltelefon eller laptop? Ja, det beror på. Det finns ingen lösning som passar alla – men det finns en mängd olika alternativ som gör det möjligt för dig att hitta den lösning som passar bäst för just din verksamhet. Här har vi listat några faktorer som är viktiga att tänka på när du väljer digital enhet till ditt team.

 

Behovet av att kunna skriva

Behöver dina tekniker skriva mycket i sitt arbete? Det påverkar vilken typ av enhet som är lämpligast. Det är lättare att skriva på en enhet med ett fysiskt tangentbord, såsom en laptop, än på en pekskärm. 

Å andra sidan blir många alltmer vana att skriva på surfplattor och mobiltelefoner, vilket gör att skrivandet sker mer eller mindre bekymmersfritt. Har du dessutom ett digitalt system med inbyggda funktioner som gör att du inte behöver skriva lika mycket så blir det kanske rentav ett icke-problem.

 

Enkel att ta med sig

De flesta tekniker spenderar många timmar ute på fält och bär redan omkring på en mängd verktyg och utrustning. Nu ska de dessutom ha med sig en digital enhet. Det säger sig självt – en dator är inte lika smidig som en mobiltelefon. Därför är det viktigt att fundera över hur viktigt det är att dina tekniker kan bära med sig sin digitala enhet. Behöver den vara så pass liten att den går att ha med sig i fickan, eller räcker det att den ryms i väskan?

 

Tålighet

Beroende på vilken miljö dina servicetekniker arbetar i kan de behöva en enhet som är extra robust och tålig. Här finns det särskilda produkter som är framtagna för att vara extra tåliga för exempelvis stötar, damm, vatten och extrema temperaturer.

 

Funktionalitet

Den kanske viktigaste aspekten när du väljer digital enhet är funktionaliteten. Trots att de flesta surfplattor, mobiltelefoner och datorer är väldigt lika så finns det några väsentliga skillnader som är viktiga att hålla koll på.

Exempelvis varierar möjligheten att ringa traditionella samtal, skärmstorlek, kamera och operativsystem mellan olika enheter. Därför behöver du fundera över hur viktigt det är för dina tekniker att kunna ringa, hur stor skärm de faktiskt behöver, om de måste kunna ta bilder och hur kompatibelt ert digitala verksamhetssystem är med olika enheter och operativsystem. 

 

Rätt verktyg effektiviserar din verksamhet

Att välja rätt digital enhet till dina tekniker på fält är viktigt för att de ska kunna göra sitt jobb mer effektivt. Men det är också viktigt att tänka på vilket system du använder och hur väl det uppfyller din verksamhets behov.

Att digitalisera och effektivisera verksamheten är en kombination av bra hård- och mjukvara. Det viktiga är att du förser rätt tekniker med rätt information i rätt tid.

Vill du ha förslag på enheter?

Vill du ha förslag på enheter?

Vi kan ta fram konkreta förslag på enheter baserat på dina behov och din budget. Kontakta oss så hjälper vi dig.